Ressource pédagogique : SEGAMED Nice 2012 : Therapeutic use of a serious game for children

cours / présentation - Date de création : 05-10-2012
Auteur(s) : Stéphanie HUN
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Présentation de: SEGAMED Nice 2012 : Therapeutic use of a serious game for children

Informations pratiques sur cette ressource

Langue du document : Anglais
Type pédagogique : cours / présentation
Niveau : enseignement supérieur, formation continue
Durée d'exécution : 9 minutes 39 secondes
Contenu : image en mouvement
Document : video/mp4
Taille : 195.28 Mo
Droits d'auteur : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs.

Description de la ressource pédagogique

Description (résumé)

Titre : SEGAMED Nice 2012 : Therapeutic use of a serious game for children and adolescents with Autism Spectrum Disorders. Intervenant (s) : Stéphanie HUN (Child and Adolescent Psychiatry Unit CHU-LENVAL, pediatric hospitals of Nice, France). Résumé : This paper presents the therapeutic use of JeStiMulE, a serious game for children and adolescents with Autism Spectrum Disorders (ASD). JeStiMulE is based on a virtual reality environment with multisensory (haptic and audio) stimulations. The aim of the game is to improve the social cognition of a large and heterogeneous group of subjects with ASD with the advantage of combining learning with the joy of playing. The game can be used by individuals with both low and high functioning autism as it is possible to choose the optimal response modality according to the cognitive skills of the players. Multisensory stimulations are presented while playing the game using a custom-developed augmented gamepad. JeStiMulE is adapted to the specific needs of ASD subjects because it allows users to play independently, without social requests. Furthermore, the game is based on non-verbal learning which is typical for the cognitive functioning of individuals with autism. Two novel concepts are introduced in the system. •    Firstly, a colour coding of emotions based on the wheel of Plutchick (1982) is used. This universal code enables or facilitates communication for players with autism. •    Secondly, tactile messages associated with different emotions are used to provide an embodied emotional experience. The JeStiMulE game consists of two levels: a learning level in a 2D world and an evaluation level in a 3D world where the players are required to recognize or anticipate avatars’ emotions in various social situations. L’auteur n’a pas transmis de conflit d’intérêt concernant les données diffusées dans cette vidéo ou publiées dans la référence citée. Conférence enregistrée lors du SEGAMED : 1ère conférence nationale sur l’usage des jeux sérieux les 5 et 6 octobre 2012 à Nice (France).. Réalisation, production : Canal U/3S, CERIMES. Mots clés : Nice 2012, SEGAMED, jeux sérieux, enseignement, apprentissage, médecine, santé

"Domaine(s)" et indice(s) Dewey

  • Sciences médicales. Médecine (610)

Thème(s)

Document(s) annexe(s) - SEGAMED Nice 2012 : Therapeutic use of a serious game for children

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AUTEUR(S)

  • Stéphanie HUN

EN SAVOIR PLUS

  • Identifiant de la fiche
    10485
  • Identifiant
    oai:canal-u.fr:10485
  • Schéma de la métadonnée
  • Entrepôt d'origine
    Canal-U