Ressource pédagogique : Notes from California’s Native Daughters / Audrey Goodman

cours / présentation - Date de création : 08-04-2016
Auteur(s) : Audrey GOODMAN
Partagez !

Présentation de: Notes from California’s Native Daughters / Audrey Goodman

Informations pratiques sur cette ressource

Langue du document : Anglais
Type pédagogique : cours / présentation
Niveau : master, doctorat
Durée d'exécution : 22 minutes 59 secondes
Contenu : image en mouvement
Document : video/mp4
Taille : 216.53 Mo
Droits d'auteur : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs. Tous droits réservés aux auteurs et à l'Université Toulouse Jean Jaurès.

Description de la ressource pédagogique

Description (résumé)

Notes from California’s Native Daughters / Audrey Goodman, in symposium international "Regional Becomings in North America" organisé sous la responsabilité scientifique de Wendy Harding (Cultures Anglo-Saxonnes (CAS), Université Toulouse Jean Jaurès, France) et Nancy Cook (University of Montana, USA), Université Toulouse Jean Jaurès, 7-8 avril 2016. Session 5 : Regional Image-Making. This talk proposes that Rebecca Solnit's personal and literary investigations of northern California and Joan Didion's recollections of the culture of ranching in the Sacramento Valley exemplify an innovative mode of regional writing that contends with the affective legacies of California's pioneer individualism and its colonial history.  It considers in particuar how Didion and Solnit use photographs to generate alternate histories and experiment with narrative forms and perspectives.  In the middle of River of Shadows, Solnit lists all the things that are nearly impossible to photograph, including “the meaning of a place” and “the way that the most unprepossessing landscape can become home.”  In Where I Was From, Didion contrasts the presence of photographs of her California ancestors with the absence of certainty about what her family history means.  Both of these fragmentary and intimate works refute photographic realism in order to challenge the archive of images and stories that have long defined California identity, to keep confronting the notion of a “native” culture, and thus to narrate the contemporary process of feeling and becoming Californian.

"Domaine(s)" et indice(s) Dewey

  • Critique et histoire de la littérature américaine de langue anglaise (810.9)
  • Thème des lieux dans la littérature de langue anglaise (civilisation, paysages d'un lieu) (820.932)

Thème(s)

Intervenants, édition et diffusion

Intervenants

Fournisseur(s) de contenus : SCPAM / Université Toulouse-Jean Jaurès-campus Mirail, Claire SARAZIN

Éditeur(s)

Diffusion

Document(s) annexe(s) - Notes from California’s Native Daughters / Audrey Goodman

Partagez !

AUTEUR(S)

  • Audrey GOODMAN

ÉDITION

Université Toulouse-Jean Jaurès-campus Mirail

EN SAVOIR PLUS

  • Identifiant de la fiche
    25833
  • Identifiant
    oai:canal-u.fr:25833
  • Schéma de la métadonnée
  • Entrepôt d'origine
    Canal-U
  • Date de publication
    08-04-2016