Ressource pédagogique : Phonological and phonetic encoding and impairment / Marina Laganaro

cours / présentation - Date de création : 22-06-2012
Auteur(s) : Marina LAGANARO
Partagez !

Présentation de: Phonological and phonetic encoding and impairment / Marina Laganaro

Informations pratiques sur cette ressource

Langue du document : Anglais
Type pédagogique : cours / présentation
Niveau : licence, master
Durée d'exécution : 44 minutes 47 secondes
Contenu : image en mouvement
Document : video/mp4
Taille : 362.30 Mo
Droits d'auteur : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs. Tous droits réservés à l'Université Toulouse II-Le Mirail et aux auteurs.

Description de la ressource pédagogique

Description (résumé)

Phonological and phonetic encoding and impairment / Marina Laganaro, in colloque international "Perspectives neuropsycholinguistiques sur l'aphasie - NeuroPsychoLinguistic Perspectives on Aphasia", organisé par l'Unité de Recherche Interdisciplinaire Octogone de l'Université Toulouse II-Le Mirail (France). Toulouse, 21-23 juin 2012. Current psycholinguistic models of speech production suggest independent organization of phonological and phonetic encoding processes (Levelt, Roelofs, & Meyer, 1999). In these symbolic/abstractionist models an abstract linguistic phonological form is planned (phonological encoding) before a more specified motor plan is encoded (phonetic encoding). In the neurolinguistic tradition, phonological errors produced by aphasic patients are thought to originate during the level of abstract linguistic encoding processes; by contrast, impairment at the level of phonetic encoding is thought to give rise to the pattern of errors observed in apraxia of speech (Blumstein, 1990; Code, 1998; Ziegler, 2008, 2009). These positions contrast with recent research pointing to an interaction between phonological and phonetic encoding processes and to the difficulty of clearly distinguish phonological from phonetic impairment.  Here we will first review the empirical psycholinguistic, neurolinguistic and neuroimaging arguments favoring separate phonological and phonetic processes and time?course. In particular, we will focus on the interpretation of the origin of phonological paraphasias (Kohn and Smith, 1994; Laganaro & Zimmermann, 2010; Schwartz et al., 2004) and on the time?course of disruption during single word production (Laganaro et al., 2009; 2011). Then, we will discuss the difficulty of teasing out phonological and phonetic disorders in clinical practice. We will present empirical arguments in favour of an interaction between phonological and phonetic encoding processes (Baese?Berk & Goldrick, 2009, McMillan, Corley & Lickley, 2009) and to overlapping patterns of impairments (Perret et al., to appear; Laganaro, subm.). Finally, we will discuss the consequences of interactive encoding processes on the definition of patterns of impairment.

"Domaine(s)" et indice(s) Dewey

  • Psycholinguistique (401.9)
  • Troubles de la parole et du langage (troubles de la communication, de l'articulation ; orthophonie) (616.855)

Thème(s)

Intervenants, édition et diffusion

Intervenants

Fournisseur(s) de contenus : Bruno BASTARD, Université Toulouse II-Le Mirail SCPAM

Éditeur(s)

Diffusion

Document(s) annexe(s) - Phonological and phonetic encoding and impairment / Marina Laganaro

Partagez !

AUTEUR(S)

  • Marina LAGANARO

ÉDITION

Université Toulouse II-Le Mirail

EN SAVOIR PLUS

  • Identifiant de la fiche
    11504
  • Identifiant
    oai:canal-u.fr:11504
  • Schéma de la métadonnée
  • Entrepôt d'origine
    Canal-U
  • Date de publication
    22-06-2012