Ressource pédagogique : Produits chinois en Afrique : réseaux de diffusion et modes de consommation

cours / présentation - Date de création : 10-09-2015
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Présentation de: Produits chinois en Afrique : réseaux de diffusion et modes de consommation

Informations pratiques sur cette ressource

Langue du document : Anglais, Français
Type pédagogique : cours / présentation
Niveau : doctorat
Durée d'exécution : 1 heure 51 minutes 22 secondes
Contenu : image en mouvement
Document : video/mp4
Droits d'auteur : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs. Tous droits réservés.

Description de la ressource pédagogique

Description (résumé)

This panel intends to offer a new perspective on the massive arrival of Chinese products effecting Africa for the past fifteen years. Available in markets in even the most remote villages of the continent, this wide range of manufactured goods embodies for many Africans a new relationship with China. Despite the primacy of China-made goods, this dimension of Sino-African trade still remains sidelined behind the strategic export of African raw materials. The low prices and poor quality of China-made goods often mean that they are categorized as an anecdotal dimension of Chinese presence in Africa. In this panel, we intend to put these objects (and their flows or circulation networks) back at the centre of the analysis, by focusing on the ways in which African societies are appropriating and integrating Chinese goods. The focus on Chinese goods and their circulation allows us to offer new insights on the transformations induced by increased SinoAfrican trade, including, most importantly, the entry of Africa in mass consumption through the networks of globalization from below (Tarrius, 2002). The various papers of this panel focus on the consumers of Chinese goods, drawing attention to consumption practices and logics, process of appropriation, and even to entrepreneurial potential related to the acquisition of these goods ; Chinese goods traders – importers or retailers – adressing topics such as the trajectories of accumulation, business strategies, network reconfigurations, or restructuring of the competition ; and the sometimes ambiguous African perceptions of the China-made goods. 

"Domaine(s)" et indice(s) Dewey

  • Sociologie et anthropologie (301)
  • Mouvements de population. Migrations (304.8)
  • Culture et normes de comportement - Anthropologie sociale et culturelle (306)
  • Comportements économiques (306.3)
  • Histoire du monde. Civilisation (909)
  • Géographie et voyages (910)
  • Anthropologie de l'éducation (306.43)
  • Sociologie rurale (agriculture, campagne, communautés rurales, paysannerie, villages ruraux) (307.72)
  • Sociologie urbaine (307.76)

Thème(s)

Intervenants, édition et diffusion

Intervenants

Fournisseur(s) de contenus : Dimitri GALITZINE, Elisabeth de PABLO

Éditeur(s)

Diffusion

Document(s) annexe(s) - Produits chinois en Afrique : réseaux de diffusion et modes de consommation

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AUTEUR(S)

  • Antoine KERNEN
  • Yoon Jung PARK
  • Guive KHAN MOHAMMAD
  • Hans Peter HAHN

ÉDITION

FMSH-ESCoM

EN SAVOIR PLUS

  • Identifiant de la fiche
    32237
  • Identifiant
    oai:canal-u.fr:32237
  • Schéma de la métadonnée
  • Entrepôt d'origine
    Canal-U
  • Date de publication
    10-09-2015