Ressource pédagogique : Cross-linguistic investigation of argument structure Lecture 3. Speakers’ intuitions Elisabeth Verhoeven

cours / présentation - Date de création : 18-09-2017
Partagez !

Présentation de: Cross-linguistic investigation of argument structure Lecture 3. Speakers’ intuitions Elisabeth Verhoeven

Informations pratiques sur cette ressource

Langue du document : Anglais
Type pédagogique : cours / présentation
Niveau : doctorat
Durée d'exécution : 1 heure 47 minutes 47 secondes
Contenu : image en mouvement
Document : video/mp4
Taille : 440.110 Mo
Droits d'auteur : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs. © CNRS 2017

Description de la ressource pédagogique

Description (résumé)

Lecture 3. Speakers’ intuitions / Lundi 18 septembre – 16h à 18h – salle de Conférence, RDC bât. D A crucial part of the relevant generalizations for argument structure is gained through fine-grained intuitions about thematic and event-structural properties of particular verbs, i.e. evidence that cannot be detected with preferences in speech production. In this lecture, we will discuss a cross-linguistic acceptability study that investigates agentivity and stativity as determinants of psych verb grammar in German, Greek, Turkish, Chinese and Yucatec Maya (Verhoeven 2010). Furthermore, by means of judgments of contextual felicity we will compare accusative fronting and dative fronting in German, Greek, Hungarian, and Korean (Temme & Verhoeven 2016). This study shows that the licensing conditions for arguments with the same morphological case differ across languages, which correlates with assumptions about the role of the case in the constituent structure of the languages at issue. Methodological issues: developing stimuli for cross-linguistic acceptability studies; control of lexicalizations and intervening grammatical factors. Suggestions for Reading Simík, R. & Wierzba, M. 2017. Expression of information structure in West Slavic: Modeling the impact of prosodic and word order factors. to appear in Language (https://ling.auf.net/lingbuzz/003304). Temme, A., Verhoeven, E. 2016. Verb class, case, and order: A crosslinguistic experiment on non-nominative experiencers. Linguistics 54.4. Verhoeven, E. 2010. Agentivity and stativity in experiencer verbs: Implications for a typology of verb classes. Linguistic Typology 14, 213-251.

"Domaine(s)" et indice(s) Dewey

  • Linguistique (410)

Thème(s)

Intervenants, édition et diffusion

Intervenants

Fournisseur(s) de contenus : Franck Guillemain

Diffusion

Document(s) annexe(s) - Cross-linguistic investigation of argument structure Lecture 3. Speakers’ intuitions Elisabeth Verhoeven

Partagez !

EN SAVOIR PLUS

  • Identifiant de la fiche
    37873
  • Identifiant
    oai:canal-u.fr:37873
  • Schéma de la métadonnée
  • Entrepôt d'origine
    Canal-U