Ressource pédagogique : Lecture 2: The Model in Action: Against Moral Nativism

cours / présentation - Date de création : 15-05-2008
Auteur(s) : Kim STERELNY
Partagez !

Présentation de: Lecture 2: The Model in Action: Against Moral Nativism

Informations pratiques sur cette ressource

Langue du document : Anglais
Type pédagogique : cours / présentation
Niveau : doctorat
Durée d'exécution : PT0H0M0S
Contenu : image en mouvement
Document : video/mp4
Droits d'auteur : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs. Tous droits réservés.

Description de la ressource pédagogique

Description (résumé)

Language, complex tool-use, extensive co-operation between non-relatives; religion and ritual are all distinctive features of the human mind. They seem to be found in no other living primate, and they seem to be features of all human cultures and of most (perhaps all) their members. We are tool-using, talking, co-operating, god-bothering apes. We are also moralising apes: arguably, making moral judgements is both typically human, and unique to humans. Recently, this has been grist for the modular nativist mill; Marc Hauser and John Mikhail (most notably) have explicitly based their models of moral cognition on language. I draw on the model developed in session 1 to build both a sceptical response to this nativist picture and an alternative analysis of moral cognition. The positive view owes much to those descendants of Hume who see moral cognition as essentially a gloss on pre-existing social emotions, but it gives a much greater role to top-down (and hence cultural) inputs.

"Domaine(s)" et indice(s) Dewey

  • Philosophie et psychologie (100)
  • Processus mentaux conscients, intelligence (153)
  • Maladies du système nerveux. Troubles psychiques (616.8)
  • Influences du milieu sur le physique des hominidés, Biologie et écosystème humain (599.95)

Thème(s)

Intervenants, édition et diffusion

Intervenants

Fournisseur(s) de contenus : Richard FILLON, Camille BONNEMAZOU, Federica CIOTTI, Peter STOCKINGER

Éditeur(s)

Diffusion

Document(s) annexe(s) - Lecture 2: The Model in Action: Against Moral Nativism

Partagez !

AUTEUR(S)

  • Kim STERELNY

ÉDITION

FMSH-ESCoM

EN SAVOIR PLUS

  • Identifiant de la fiche
    30103
  • Identifiant
    oai:canal-u.fr:30103
  • Schéma de la métadonnée
  • Entrepôt d'origine
    Canal-U
  • Date de publication
    15-05-2008